Decemberuppdateringar - Check
04 december 2024

Decemberuppdateringar

ÄNTLIGEN! Underkategorier på projekt! 🫧

Det är toppen för dig som vill dela upp projekten i fler delar, eller kanske till och med köra flera mini-projekt inom samma projekt.

Nytt är också att du kan byta namn på en kategori.

Klicka på switchen ”Använd underkategorier”. Sedan kan du välja att sätta budget på projektnivå, underkategorinivå eller huvudkategorinivå.

Spana in switchen där!

Välj hur du vill sätta din timbudget. I detta exempel är budget satt per huvudkategori.

För sedan tid i en underkategori.

 

Vi har döpt om ”Jobb” som fakturarad 🚧

När du fakturerar har du alltid haft valet mellan ”Jobb” eller ”vidarefakturering” när du lägger till en rad. Det har skapat lite förvirring för vissa. Vilket alternativ man ska välja för sina inköp?

Därför förtydligar vi att Jobb-rader OCKSÅ kan vara inköp. Det vackra namnet ”Jobb / inköp ingår” är valt efter stort huvudbry. Det är väldigt viktigt att välja rätt. ”Vidarefaktureringen” ska BARA användas när inköpet också lagts på vidarefakturering. Annars blir det tok i beräkning av byråintäkt på fastpris och retainer. I löpande projekt är det trevligt om det blir rätt, men det påverkar inte byråintäkt.

 

Kom ihåg att du kan byta detta, även på skickade fakturor när något blivit tokigt. Klicka bara på typen (inringat) och byt.

 

Laddsnurra i dashboarden för faktureringsansvariga ➿

Efter varje nytt månadsskifte har du som faktureringsansvarig en lista i toppen på din dashboard över projekt du ska ta action på. Den laddar inte alltid så snabbt (framtida förbättringspotential!) Men nu blir det tydligare att du väntar på något!

Kvitton / levfakturor fälls inte längre ihop så fort du hanterat en av delarna 🌴

I uppdelade kvitton / levfakturor så stängde Check tidigare ner popupen efter att du tagit en action på en del. Nu låter den dig fortsätta att hantera resten om du så vill.

För er som är administratörer och ekonomer ⭐

Låsa perioder! 🔒

Nu kan ni låsa en period för att värdera byråintäkt eller flytta inköp mellan projekt.

På så vis kan man inte pilla helt fritt med detta historiskt och ev. göra någon ekonom förbryllad eller i sämsta fall upprörd. Hittas längst ner under systeminställningar.

Perioden går att öppna när som helst för att rätta till saker.

 

Fler uppdateringar

16 juni 2025

Samfakturering och bättre resursplanerare

Samfakturering 👥 Innebär att ni kan skicka en samlingsfaktura till kunden avseende flera olika projekt på samma faktura. På varje fakturarad finns nu möjligheten att sätta ett projekt. Om ni taggar en rad med ett annat projekt så dyker fakturan även upp på det andra projektet. Bara summorna som hör till respektive projekt räknas in […]

20 maj 2025

Småfixar i väntan

I väntan på en lite större uppdatering har vi lagt till lite smått och gott: Möjlighet att ha fakturakopia för mail. Du hittar detta under kunden. Nu möjligt att schemalägga en faktura även inom samma månad. Mersälj på projekt hamnar i kronologisk ordning, inte alfabetisk. Arkiverade projekt visas inte längre i todon bland poster man […]

13 mars 2025

Smått och gott i mars 2025

För er som är projektledare 🤓 Varning i mailen när projekt överskrider budget 🫧 Ni kan ställa in detta både på global nivå (admin ser detta längst nere i systeminställningar) eller på projekt. Svårare än så är det inte! Ett mail kommer lastat när gränserna överskrids. Shout-out till Felicia som önskat detta. Printscreen från inställningssidan […]